Direktlänk till inlägg 13 april 2008

vad är en ikon?

Av peter olsson - 13 april 2008 08:24

Kuststaden Varna i Bulgarien var en gång sista anhalten för Orientexpressen. Där steg man av tåget för att sedan ta båt över Svarta havet ner till Konstantinopel. Nu är den en illa skött provins i något som fortfarande upplevs som Sovjetunionen. Den makt som nu hotar med repressalier är dock USA och man får känslan av att det man hotar med är att de grällt lysande McDonaldsmatställena skall försvinna, som med sin bryska närvaro i den annars grå och skitiga staden gör den än mer gangsteraktig och fattig. När jag kommer ut ur den bulgarisk-ortodoxa kyrkan så ser jag en öppen bar mitt på trottoaren på andra sidan gatan och bakom den en loppmarknad som säljer plastbyggsatser ur hela CCCP:s militär- och rymdhistoria. Torget myllrar av människor och bilar. Jag går åt andra hållet, upp mot Ikonmuséet och halva vägen dit får jag sällskap av en charmig zigenarpojke som vill ha pengar. Jag minns fortfarande hans snälla ögon. Gatorna blir alltmer öde. Tre kvinnor står lutade mot fasaden i kortkort och följer mig allvarligt, nästan hotfullt med blicken. Begreppet glädjeflickor känns malplacerat. De trånga gatorna öppnar sig så och bakom en mur av lärkträd ligger ett palatsliknande, fyrkantigt schabrak till muséum. Den stora tomma ytan fram mot ingången var nog en gång tänkt att göra medborgaren liten inför makten. Reseguiden nere i Golden Sands hade sagt att muséet inte var öppet och mina många steg över den tomma ytan i kombination med guidens misstro mot mina möjligheter att få uppleva ikonmuséet, gör mig både trotsigt nyfiken och öppen. När jag drar i den stora dörren glider den upp med ett gnissel.

Allt är väldigt. Långa korridorer med schackrutiga marmorgolv och högt till tak. I varje ände sitter en kedjerökande vakt. Jag ser ikon efter ikon och den ena är mer förgylld än den andra. Jag blir besviken. Ikonen som hängde i kyrkan direkt när man kom in var dov och mörk, sönderkysst och sliten av oräkneliga handpåläggningar: belyst med en smal, svag stråle ljus som endast lät en ana ansiktsdragen hos helgonet. Här är allt upplyst och pråligt.

Så kommer jag in i ett rum med äldre ikoner. De är lite mer slitna men ändå inte som den i kyrkan. När jag vänder mig om ser jag en liten, mörk ikon som verkar ha eldhärjats. Den har som en svart slöja av slitage över sig. För att se vad den föreställer måste jag gå nära och luta mig fram. När jag ser hästen blir jag slagen: slagen av det jag skulle kalla ikonens tid. Jag får upplevelsen av att ikonen med hästen som springer där bakom slöjor av slitage, är en kapsel av tid. Jag står kvar länge framför denna till synes oansenliga, nästan totalförstörda ikon och dess inkapslade tid vill inte släppa taget. Det är tio år sedan jag stod där framför hästen och jag kan fortfarande när som helst framkalla känslan som ikonen väckte hos mig.

Det outtömliga måste sökas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peter olsson - 31 januari 2011 21:01

1.       När pojken hittade grodan, sprang han genast in till mamma som stod i grytorna. Pappa läste Reader’s Digest i en baden-badenstol under den stora hängpilen och lillebror lekte med bilar i gruset. Familjen hade fått låna annexet ...

Av peter olsson - 18 oktober 2009 18:29

Jag skrek åt min son idag. Han härmade sin lillebror för tredje gången, trots att jag sagt till honom att sluta. Intressant var det som hände inom mig. Kärleken till denna åttaåring tog överhanden och ilskan la sig, snabbt. För bara ett halvår sedan ...

Av peter olsson - 18 september 2009 05:50

Skriven av Alec Wilkinson Översatt till svenska av Peter Olsson     David Rawlings berättade Gillian Welch’s livshistoria för mig. Hon hade tröttnat på att berätta själv. Welch är en singer-songwriter vars musik inte är lätt att klassific...

Av peter olsson - 6 april 2009 18:24

Hon vaknade en morgon och gick ut för att hämta tidningen. Där låg 3 Tv-apparater, 2 kompletta hemvideosytem och en mobiltelefon på trappan. Allt nytt. Hon hade glömt betala. Andlig ro var det viktigaste för henne men för att slippa fri elektronik ...

Av peter olsson - 2 april 2009 09:26

Ett utstucket öga är störande. En granne som spelar Iron Maiden svinhögt när man bjudit hem svärföräldrarna på första middagen ute på gräsmattan till det nyköpta huset är djävligt irriterande. Ett barn som aldrig ger sig är utmattande och får som det...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards