Direktlänk till inlägg 18 oktober 2009

känslostormar

Av peter olsson - 18 oktober 2009 18:29

Jag skrek åt min son idag. Han härmade sin lillebror för tredje gången, trots att jag sagt till honom att sluta. Intressant var det som hände inom mig. Kärleken till denna åttaåring tog överhanden och ilskan la sig, snabbt. För bara ett halvår sedan så hade förmodligen ilskan eskalerat och skriken blivit fler, kanske hade han somnat gråtande och jag med. Problemet med min ilska, eller känslostormar, har följt mig genom livet. De har fått olika namn. Jag har hatat; föräldrar, lärare, samhället, borgarbrackor, Gyllene Tider, ja kanske gramför allt Per Gessle och hans töntiga gäng som, till skillnad ifrån totalvägrande Ebba Grön, fick ställa in en turné för att göra lumpen. Så lågt. Jag har älskat; ögonblicken, ju märkligare desto bättre, ständigt på nya platser med nya människor, nya jobb och engagemang. Så vad är det då som hänt? Hur kommer det sig att jag blivit lugnare? Eget hus, fantastisk fru, trivsamt arbete, rutiner och regelbundet skrivande? Ja, men det som hjälpt mig mest är nog levaxin. I våras fick jag reda på att min sköldkörtel underproducerade sköldkörtelhormon som styr ämnesomsättningen. Tre små vita piller om dagen gör att jag har lättare för att släppa saker och gå vidare. En annan sak som jag hatade när jag var yngre var de som trodde på medicinering av psyket. För mig var det absurt, att piller skulle kunna ersätta terapi. Det var för enkelt. Helt klart måste det ligga sparkrav och lathet, kanske maktkamp bakom. Att det låg en vilja till att hjälpa bakom lusten att medicinera, var omöjlligt. Och så blir jag själv en mer närvarande, lugn man av piller! Nu säger jag inte att civil olydnad, totalvägran, plogbillarnas aktioner mot Bofors och andra mycket modiga handlingar för vår gemensamma framtid kan medicineras bort, eller kärlek till ögonblick heller för den delen. Ögonblicken är de enda vi har. Evigheten är nu. Nej, jag bara säger att ibland finns det en enkel väg att gå för att må bättre och det gäller att lyssna på sig själv och söka hjälp när det gör ont, i själen eller kroppen. Beskriv dina symtom så tydligt som möjligt och var sedan tyst. Låt din läkare göra jobbet. Lita på henne, för då vet du sedan att du själv inte har påverkat mötet negativt. Misstänksamhet och pratgladhet ökar inte möjligheterna för att få korrekt diagnos. I mitt land, Sverige, får man billig sjukvård och det gäller alla! Har ni hört? I USA kallar de Obama ”förrädare, marxist, muslim och oamerikan,” för att han vill genomföra rätten till fri sjukvård för alla. Min sons ögon, när han ser min kärlek till honom segra över känslostormarna, säger något helt annat.   

 
 
martin

martin

24 februari 2010 17:22

hej peter
vfs , snart i varje hem !
/ kanske en afton i ordets tecken i vår ??

Mvh / martin

http://www.veckansdikt.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peter olsson - 31 januari 2011 21:01

1.       När pojken hittade grodan, sprang han genast in till mamma som stod i grytorna. Pappa läste Reader’s Digest i en baden-badenstol under den stora hängpilen och lillebror lekte med bilar i gruset. Familjen hade fått låna annexet ...

Av peter olsson - 18 september 2009 05:50

Skriven av Alec Wilkinson Översatt till svenska av Peter Olsson     David Rawlings berättade Gillian Welch’s livshistoria för mig. Hon hade tröttnat på att berätta själv. Welch är en singer-songwriter vars musik inte är lätt att klassific...

Av peter olsson - 6 april 2009 18:24

Hon vaknade en morgon och gick ut för att hämta tidningen. Där låg 3 Tv-apparater, 2 kompletta hemvideosytem och en mobiltelefon på trappan. Allt nytt. Hon hade glömt betala. Andlig ro var det viktigaste för henne men för att slippa fri elektronik ...

Av peter olsson - 2 april 2009 09:26

Ett utstucket öga är störande. En granne som spelar Iron Maiden svinhögt när man bjudit hem svärföräldrarna på första middagen ute på gräsmattan till det nyköpta huset är djävligt irriterande. Ett barn som aldrig ger sig är utmattande och får som det...

Av peter olsson - 3 augusti 2008 22:07

när allt är öppetoch alla är där,finns ingen skuggaoch inga berättelser....

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards