Direktlänk till inlägg 1 januari 2008

kafka och min nyårsdagsmorgon

Av peter olsson - 1 januari 2008 14:09

Läser min vän Erik bergqvists recension av kafkas brev idag på morgonen medan barnen ser på jullovsmorgon och ett lite hafsigt men ändå försiktigt snöfall liksom håller på utanför mitt fönster. Jag har länge tänkt att jag skulle vilja gå upp tidigt en nyårsdagsmorgon och fotografera den där sömnigheten som ligger mellan husen just då. I år blev det av. Jag har inte fotat på länge så jag höll inne med första klicket; gick och tänkte att jag hörde saker och tänkte tankar men att bilden inte nödvändigtvis skulle kunna fånga något av detta som jag upplever en morgon då världen är en stor kudde och husen snarkar tungt och organiskt. Gick länge så. Inga människor ute. Tog en medhavd kopp kaffe nere vid vattnet och tänkte att det är ofta att man försöker tänka vidare, se vidare och att det man egentligen borde träna på är att se det man ser. Att ta ett djupt andetag och verkligen våga stå just där man står och så se det man har framför ögonen, sedan låta tankarna utgå därifrån och vidare. Så när jag står i en gatukorsning så trycker jag på kameran. Min fru har ställt in den så att den tar bilden efter 6-7 sekunder, vilket ger hela övningen en touch av fördröjning. Jag låtsas att jag hela tiden har råkat komma åt knappen så att kameran tar en bild i de mest märkliga vinklar. Så är jag i gång. Jag tar bilder av så lite hus som möjligt och med så mycket himmel som det bara går att få utan att huset slutar att vara hus. Jag tar bilder av öppningar som leder in mot system och jag tar tar bilder av det organiska kaoset men också det växande, ljusa. Min bildhjärna går på högvarv. Jag blir trött men är nöjd att jag äntligen gjort något som jag länge tänkt. För Kafka verkade livet bli ett enda långt uppskjutande till morgondagen och hans ångest verkade bland annat bestå i drömmar som aldrig blev av. Kafkas möte med Dora Dymant innebar att han förverkligade flytten till Berlin. Det innebar också att han förverkligade drömmen om att läsa hebreiska. Tyvärr innebar det också förverkligandet av skräcken att dö på ett sanatorie. Skildringen av den sista tiden i boken "Kafka's last love", då han ideligen förflyttades mellan sanatorier och han bland annat var tvungen att sitta med sin tuberkolos i en öppen bil på vintern med tunna kläder och så Dora då som höll sin kappa om honom, är en gripande berättelse om den utsatthet som Kafka alltid såg till att hamna i. Dora beskriver hur hans glädje på slutet kunde bestå i ett glas vatten. Kafka hade svårt att dricka, så när det gick var det en sådan sinnlig och kroppslig glädje att han återigen började prata om att få barn och att flytta till det heliga landet. För mig är historien om Kafka historien om att varje morgon vakna med lidandets och ångesten kalv under täcket och att hålla den nära sig fram tills dess man kan se den i ögonen och le.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peter olsson - 31 januari 2011 21:01

1.       När pojken hittade grodan, sprang han genast in till mamma som stod i grytorna. Pappa läste Reader’s Digest i en baden-badenstol under den stora hängpilen och lillebror lekte med bilar i gruset. Familjen hade fått låna annexet ...

Av peter olsson - 18 oktober 2009 18:29

Jag skrek åt min son idag. Han härmade sin lillebror för tredje gången, trots att jag sagt till honom att sluta. Intressant var det som hände inom mig. Kärleken till denna åttaåring tog överhanden och ilskan la sig, snabbt. För bara ett halvår sedan ...

Av peter olsson - 18 september 2009 05:50

Skriven av Alec Wilkinson Översatt till svenska av Peter Olsson     David Rawlings berättade Gillian Welch’s livshistoria för mig. Hon hade tröttnat på att berätta själv. Welch är en singer-songwriter vars musik inte är lätt att klassific...

Av peter olsson - 6 april 2009 18:24

Hon vaknade en morgon och gick ut för att hämta tidningen. Där låg 3 Tv-apparater, 2 kompletta hemvideosytem och en mobiltelefon på trappan. Allt nytt. Hon hade glömt betala. Andlig ro var det viktigaste för henne men för att slippa fri elektronik ...

Av peter olsson - 2 april 2009 09:26

Ett utstucket öga är störande. En granne som spelar Iron Maiden svinhögt när man bjudit hem svärföräldrarna på första middagen ute på gräsmattan till det nyköpta huset är djävligt irriterande. Ett barn som aldrig ger sig är utmattande och får som det...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards