Direktlänk till inlägg 25 januari 2008

Ingenting

Av peter olsson - 25 januari 2008 15:31

Vad gör du när du gör ingenting? Vad är det som sipprar in i oss när vi stryker i agendan och får tid över till just ingenting? Jag hade nyligen lagt upp planerna för ett mastodontprojekt som så småningom var tänkt att utmynna i en konstmuséum. Jag sökte pengar, skaffade kontakter, ringde konstnärer och snickrade en hemsida. En vän till mig utnämndes till skyddshelgon för projektet, just för att han är bra på att göra ingenting. Jag ville inte att någon prestationsångest skulle sprida sig. Vad som var problemet var att jag samtidigt hade planer på att läsa akademiska kurser och att fortsätta skriva på de två berättelser som jag håller på med. Det höll ju inte. Jag satte mig ner och inledde ett samtal med min vän Skyddshelgonet. Samtal kanske är fel benämning. Jag tänkte mig honom i en stol framför mig och så satt vi och såg på varandra en stund. Berättandet är ju det viktigaste för mig, sa jag med lugn röst när vi suttit så där under tystnad i en halvtimme. Jag sände genast mail till alla inblandade i konstmuséeprojektet och till akademien, att jag inte tänkte fullfölja dessa spår för tillfället. Att jag tänkte fokusera på enbart skrivandet, men vad jag egentligen fokuserade på var ingenting. Att se till att jag hela tiden har tid över att göra ingenting, för det är de stunderna man minns när man sakta glider ner i glaciärsprickan mot sin död.

Jag tänkte på det när jag hörde Gösta Ekmans tacktal på Guldbaggegalan. Att det inte var stunderna av skådespeleri eller repetition, framgången och bekräftelsen i kändisskapet som var det han var tacksam över när han såg tillbaka. Det var mellanrummen. De mellanrum där alla, hög som låg, tekniker som huvudrollsinnehavare och regissörer, berättade sina historier. Dessa mellanrum var alltså den plats där Gösta vilade i skapelsen som en av alla andra, och det var de han uppskattade mest.

Ofta tänker jag på Friedrich Schleiermacher, den moderna teologins fader, som i ett brev till sin syster uttrycker den omöjliga längtan att bli kvinna. Vad var orsaken till denna längtan? Jo, att bättre kunna stanna i känslan, och när S. talar om känslan menar han för det mesta känslan av det egna jagets och medvetandets känsla av samhörighet med allt annat. Schleiermacher levde i en tid där känslan med stort K var centrum och där det var normalt för en karl att gråta och det gärna i mängder. Det är lätt att skratta åt hans bild av kvinnan som en som går omkring och känner sig delaktig i allt, då de flesta kvinnor väl hade och har haft fullt upp med att få rena kläder till barna och ok mat på bordet, men faktum är att den tid som S. levde i (slutet av 1700-talet) var en tid då många kvinnor fann nya roller och en frihet de förut aldrig haft. Rahel Levin var en kvinna som höll en av de viktigaste salongerna i Berlin under denna tid och S. var en av hennes lärjungar. Så hans längtan efter att bli 'kvinna som stannar i känslan' hade konkreta förebilder i tiden. Även Schleiermacher blev dock så småningom indragen i de stereotypa könsrollernas prokrustessäng och som äkta make, fader, professor och kyrkoherde så var han långt ifrån möjligheterna att 'stanna i känslan'. Sin 'manliga' roll spelade han ifrån prediksstolen i ett avgörande skede då Preussen var hotat av de Napoleonska trupperna och han manade till mod. Med den Napoleonska tiden fick kvinnorna krypa tillbaka till hemmet och många judar som tillåtits studera i sekulära skolor fick sluta. När jag idag tänker på Schleiermacher så sitter han vid ett fönster och gör ingenting.

 
 
Bengt

Bengt

30 januari 2008 21:40

ingenting är ingenting

alltså är ingenting någonting

ingenting är ingenting värt

någonting är någonting värt

alltså är ingenting att komma

med till någonting, alltså

alltså tar ingenting

och går hem till sig,

alltid någonting

http://www.heidruns.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peter olsson - 31 januari 2011 21:01

1.       När pojken hittade grodan, sprang han genast in till mamma som stod i grytorna. Pappa läste Reader’s Digest i en baden-badenstol under den stora hängpilen och lillebror lekte med bilar i gruset. Familjen hade fått låna annexet ...

Av peter olsson - 18 oktober 2009 18:29

Jag skrek åt min son idag. Han härmade sin lillebror för tredje gången, trots att jag sagt till honom att sluta. Intressant var det som hände inom mig. Kärleken till denna åttaåring tog överhanden och ilskan la sig, snabbt. För bara ett halvår sedan ...

Av peter olsson - 18 september 2009 05:50

Skriven av Alec Wilkinson Översatt till svenska av Peter Olsson     David Rawlings berättade Gillian Welch’s livshistoria för mig. Hon hade tröttnat på att berätta själv. Welch är en singer-songwriter vars musik inte är lätt att klassific...

Av peter olsson - 6 april 2009 18:24

Hon vaknade en morgon och gick ut för att hämta tidningen. Där låg 3 Tv-apparater, 2 kompletta hemvideosytem och en mobiltelefon på trappan. Allt nytt. Hon hade glömt betala. Andlig ro var det viktigaste för henne men för att slippa fri elektronik ...

Av peter olsson - 2 april 2009 09:26

Ett utstucket öga är störande. En granne som spelar Iron Maiden svinhögt när man bjudit hem svärföräldrarna på första middagen ute på gräsmattan till det nyköpta huset är djävligt irriterande. Ett barn som aldrig ger sig är utmattande och får som det...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards